top of page

SÖKRESULTAT

98 objekt hittat för ""

  • Visselblåsarlagen - kravet om en visselblåsartjänst

    Har du fler än 50 anställda i ditt företag? I sådant fall behöver du ha koll på kravet om att erbjuda en visselblåsartjänst där dina anställda kan anmäla eventuella oegentligheter eller allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen. Kravet träder ikraft 17 december 2023 så det är hög tid att se över en lösning som passar ditt företag. Den 17 december 2021 trädde lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden på arbetsplatser ikraft, den så kallade visselblåsarlagen. Lagen innebär ett krav på att arbetsgivare ska erbjuda möjligheter för en arbetstagare att rapportera om ett missförhållande på arbetsplatsen. Kravet innebär också att arbetstagaren ska kunna vara anonym vid rapporteringen. Redan nu gäller lagkravet för alla offentliga arbetsgivare som har fler än 50 anställda samt för privata arbetsgivare som har fler än 249 anställda. I år börjar lagen omfatta även för alla privata företag med över 50 anställda. Syftet med lagen är att en arbetstagare tryggt och säkert ska kunna anmäla händelser på arbetet som strider mot lagstiftning eller etiska riktlinjer och är således en viktig funktion i ett välfungerande arbetsmiljöarbete. Den nya lagen kompletterar meddelarskyddet som är ett grundlagsskydd för den som är offentligt anställd samt vissa privata anställda inom till exempel skola, vård eller omsorg vilka lämnar uppgifter om oegentligheter på arbetsplatsen till media i publiceringssyfte. Dessa personer har fortsatt ett grundlagsskydd och påverkas med andra ord inte av den nya visselblåsarlagen som istället kan ses som ett komplement och ett utökat skydd. Visselblåsare ska följaktligen skyddas mot alla former av repressalier och om en visselblåsare ändå utsätts finns en rätt till skadestånd för den drabbade. Våra jurister är väl insatta i kravet på arbetsgivare att erbjuda en visselblåsartjänst och vi kan hjälpa dig vid eventuella frågor med anledning av det nya kravet. För att lagkravet ska uppfyllas finns högt ställda krav på visselblåsarsystemet. Visselblåsarsystemet ska vara säkert och en visselblåsare ska kunna förhålla sig helt anonym i förhållande till arbetsgivare och de särskild utsedda personer som handhar ärendet. De utsedda personerna ska därutöver vara oberoende och självständiga i förhållande till varandra. Alla som vistas på arbetsplatsen ska kunna använda visselblåsarsystemet och ska därför, utöver för anställda, bland annat finnas tillgängligt för volontärer, praktikanter, konsulter och aktieägare. Som förstås är det högt ställda krav på att ett säkert system för visselblåsning enligt gällande lag ska kunna ske och det är arbetsgivarens ansvar att säkerställa att ett system som uppfyller kraven är på plats senast 17 december 2023. Kontakta oss så hjälper vi dig att skräddarsy en lösning som passar för just din verksamhet samt anmäl dig ovan till höstens kostnadsfria seminarium där vi går igenom allt du behöver veta för att följa lagkravet. Seminariet hålls på vårt kontor i Stockholm men erbjuds även online för de som inte har möjlighet att besöka oss på plats.

  • Hantera ärenden hos Kronofogden

    De flesta företag hamnar förr eller senare i en situation när en kund av en eller annan anledning inte betalar en faktura. Den här artikeln benar ut vad det innebär att ett ärende hamnar hos Kronofogden oavsett om någon har ett krav om betalning gentemot dig eller om det är du som har ett krav om betalning att rikta mot någon annan. Obetalda fakturor Anledningen till att en faktura inte betalas eller betalas i tid kan vara många, bland annat kan det föreligga fel på själva fakturan som gör att mottagaren inte vill betala eller så kan det vara fel i själva leveransen av en vara eller tjänst. Ytterligare en anledning kan vara att betalningsmottagaren helt enkelt glömt att betala eller inte har tillräckligt med likvida medel för betalning. Oavsett anledning kan situationen vara besvärlig för fakturautställaren. Detsamma kan gälla ifall att det är du som inte vill betala en faktura. Vad som är viktigt att tänka på är att det måste föreligga rättslig grund för att bestrida en faktura och därför inte betala den. Läs gärna mer om vad rättsverkningar av en bestridd faktura innebär här Betalningsföreläggande Kronofogdens uppdrag går kortfattat ut på att vara behjälpliga i sådant fall när en person eller ett företag vill ha betalt för en förfallen faktura och därför ansöker om betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett krav om betalning med anledning av en förfallen faktura som den som ansöker vill ha hjälp med att få betalt för. Kronofogdemyndigheten är således den myndighet som har i uppdrag att hjälpa den som inte har fått betalt samt att ge råd och stöd till den som ska betala. Å ena sidan hjälper Kronofogden dig som fått ett krav om betalningsföreläggande att handskas med kravet. Om du har fått ett krav eller föreläggande om betalning är innebörden att det finns en fordran som den som ansöker vill ha betalt för. Kronofogden tar inte ställning till huruvida kravet är rätt eller fel. Är fallet sådant att du anser att det är ett felaktigt krav behöver du därför bestrida kravet i rätt tid. Om ett bestridande inte inkommer till Kronofogden innebär det att de kan komma att hantera kravet som om kravet är rätt och ett beslut om skyldighet att betala kan fastställas. Det är således viktigt att svara på ett krav om betalningsföreläggande oavsett huruvida du anser att det är rätt eller fel. Å andra sidan hjälper Kronofogden dig som har ett krav gentemot någon att få betalt för en förfallen faktura. Om du har fått ett beslut från Kronofogden kan du ansöka om hjälp med att driva in skulden. Sammanfattningsvis Kronofogdemyndighetens uppdrag är dubbelt och den hanterar både situationer där någon vill få betalt och när någon ska betala. Ifall att det föreligger ett krav om betalningsföreläggande som du som mottagare anser felaktigt måste du bestrida kravet. Innebörden av ett bestridande av kravet om betalningsföreläggande är att Kronofogden inte kan fatta beslut om skyldighet att betala och det blir istället upp till domstolen att avgöra huruvida kravet är riktigt eller ej. Våra jurister hjälper Er gärna med frågor som berör obetalda fakturor eller krav om betalningsföreläggande. Kontakta oss här.

  • Riskfyllda arbetsplatser – Arbetsmiljöverket inspekterar farliga och riskfyllda arbetsmiljöer

    Arbetsmiljöverket arbetar systematiskt med att inspektera branscher för att kontrollera att arbetsgivare förebygger arbetsmiljörisker. Under fyra år har Arbetsmiljöverket inspekterat arbetsmiljön hos cirka 5 000 arbetsgivare och kommit fram till att det i 8 av 10 fall föreligger arbetsmiljöbrister. I år har Arbetsmiljöverket extra fokus på olycksdrabbade och riskfyllda branscher. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetstagare inte skadas eller far illa på arbetet. Många av de företag vi på CvZ juridik arbetar tillsammans med omfattas av grupperingen som Arbetsmiljöverket fokuserar extra på, det handlar bland annat om företag inom bygg och entreprenad, fordonsbranschen, verkstadsindustrin och den tillverkande industrin. Vi stöttar dessa företag bland annat genom rådgivning, information och utbildning. Med anledning av den höga risken har Arbetsmiljöverket publicerat ett självskattningsverktyg för både anställda samt den som är ansvarig för arbetsmiljön och säkerheten i verksamheten. I självskattningsverktyget kan företag få hjälp med att skapa en överblick av arbetet med säkerhetskulturen och identifiera var åtgärder behövs redan innan en kontroll görs. Självskattningsverktyget består av ett antal påståenden. Den som gör enkäten ombeds att ta ställning till påståendena och avgöra hur väl de stämmer in på vissa delar av arbetsmiljön på arbetsplatsen. Tanken med det här självskattningsverktyget är att få en ögonblicksbild av säkerhetsklimatet och utifrån det få förslag på förbättringsområden för arbetet med företagets säkerhetskultur. Begreppet säkerhetskultur kan vara lite förvirrande och otydligt, beskrivningen lyder enligt följande; “Säkerhetskulturen i en organisation är de individ- och gruppnormer, attityder, uppfattningar, kompetenser och beteendemönster som avgör engagemanget i säkerhetskulturen.” Sammanfattningsvis ska förstås att säkerhetskultur främst är hur saker och ting görs på din arbetsplats. Att ändra en organisations säkerhetskultur kan vara svårt, säkerhetskulturen är dock en mycket viktig del i ett övergripande hälso- och säkerhetsarbete och är således avgörande för framgången för alla hälso- och säkerhetsrelaterade prestationer. För att förändra attityder, beteenden och normer hos verksamhetens anställda krävs riktade insatser varför fler och fler företag aktivt med arbetsmiljöcertifiering som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du kan antingen välja att göra skattningen ensam eller att skicka ut den till hela arbetslaget för att sedan få en samlad bild. När självskattningen är genomförd får du en sammanställning av svaren och förslag på förbättringsområden för er säkerhetskultur. Andra delar av säkerhetskulturen kan också behöva utvecklas, oavsett vilka prioriteringar som föreslås från självskattningens resultat. Arbetsgivaren har alltid ansvaret för arbetsmiljön och att följa de regler som gäller den egna verksamheten, inbegripet arbetsmiljölagen och föreskrifter under den. Vid en inspektion kan Arbetsmiljöverket komma att ställa krav på alla områden, inklusive sådana som i resultaten av självskattningen har markerats som bra. För att lära dig mer om hur du arbetar med säkerheten på din arbetsplats erbjuder CvZ Juridik just nu en heldagsutbildning i det viktiga arbetsmiljöarbetet. Anmäl dig till kursen Arbetsmiljöansvar för chefer, skyddsombud & HR och skapa goda förutsättningar att klara gällande arbetsmiljökrav för din verksamhet.

  • Företagsekonomi - Detta gäller för 2023

    Vill du ha ekonomikoll? Det är alltid viktigt att ha kontroll på ekonomin, både för företagare och enskilda. CvZ Juridik har sammanställt aktuell ekonomifakta för 2023 där vi bland annat presenterar vilka skattesatser som är bra att känna till, vilken ersättning som ska utgå för till exempel traktamente samt milersättning eller vilka avgifter du kan ha rätt att lägga på en faktura då kunden inte betalar i rätt tid. Läs artikeln nedan så har du koll på det viktigaste inför det nya året. Lönerevision 2023 Kollektivavtalen som förhandlades 2020 gällde som regel fram till och med april 2023. Det innebär att avtalsrörelsen pågår och nya kollektivavtal kommer att vara klara innan sommaren 2023. Vilka procent som kommer att gälla är ännu inte klart men fackförbundens krav och arbetsgivarorganisationernas respons tyder på en något högre procentsats än vad som gällt de senaste åren. Inflationstakten bedöms vara en starkt bidragande anledning till det. Arbetsgivaravgifter Sammanfattningsvis är arbetsgivaravgifter de sociala avgifter en arbetsgivare betalar till staten för anställda som utfört arbete åt arbetsgivaren. Full arbetsgivaravgift är 31,42 procent och består av ett flertal olika avgifter. Arbetsgivaravgiften omfattar: Sjukförsäkringsavgift om 3,55 % Arbetsmarknadsavgift om 2,64 % Arbetsskadeavgift om 0,20 % Allmän löneavgift om 11,62 % Ålderspensionsavgift om 10,21 % Efterlevandepensionsavgift om 0,60 % Föräldraförsäkring om 2,60 % Läs mer om arbetsgivaravgifter på Skatteverkets hemsida här. Egenavgifter Den som driver egen näringsverksamhet måste själv betala in sina sociala avgifter i form av egenavgifter. Full egenavgift för 2023 är 28,97 procent fördelat på: Sjukförsäkringsavgift om 3,64 % Arbetsskadeavgift om 0,20 % Arbetsmarknadsavgift om 0,10 % Ålderspensionsavgift om 10,21 % Efterlevandepensionsavgift om 0,60 % Föräldraförsäkringsavgift om 2,60 % Läs mer om egenavgifter på Skatteverkets hemsida här. Milersättning Milersättning är en skattefri kostnadsersättning vilken arbetsgivare betalar ut till anställda som reser inom arbetet. Nivåerna för rätt till ersättning ser olika ut beroende på om det är tjänstebil eller egen bil som används. Egenföretagare kan ta ut skattefria schablonbelopp som privat ersättning. Beloppen är följande: Egen bil 25 kronor/mil Tjänstebil bensin eller diesel 12 kronor/mil Tjänstebil el 9,50 kronor/mil Traktamente Traktamente är en kostnadsersättning vilket ska täcka ökade levnadskostnader under tjänsteresor eller tillfälligt arbete på annan ort. Ett traktamente är formellt sett skattepliktig men arbetstagaren har rätt till ett schablonavdrag vilket innebär att arbetsgivare kan betala ut ett skattefritt traktamente om 260 kronor per heldag eller 130 kronor för en halvdag. Sjuklön Anställda har de första 14 dagarna i varje sjukperiod rätt till sjuklön vid fall av sjukdom. Sjuklönen ska motsvara 80 procent av den anställdas lön. Ett karensavdrag om 20 procent är ett engångsavdrag som baseras på en genomsnittlig arbetsvecka. Vid längre frånvaro än 14 dagar har anställda från dag 15 rätt till sjukpenning från Försäkringskassan. Brytpunkt för statlig inkomstskatt Inkomster över ett visst belopp innebär att, utöver inkomstskatt, också statlig inkomstskatt tas ut för löntagare, även kallat marginalskatt. För inkomståret 2023 är skiktgränsen 613 900 kronor, eller en snittlön på drygt 51 000 kr/mån, vilket medför att all beskattningsbar förvärvsinkomst som överstiger 598 500 kronor efter grundavdraget beskattas med 20 procent statlig inkomstskatt utöver inkomstskatten. För den som har fyllt 66 år vid årets ingång gäller en något högre gräns. Inkomstskatten är en skatt vilken alla anställda betalar till kommun och landsting på sitt arbete. Olika kommuner har olika skattesatser, år 2023 ligger genomsnittet på 32,23 procent. Läs gärna våra tidigare artiklar vilka behandlar prisbasbelopp, representation samt gåvor till anställda. Momssatser Moms eller mervärdesskatt är en skatt som konsumenter betalar till staten. Nästan alla företag lägger till moms vid försäljning av tjänster eller varor. Den generella skattesatsen är 25 procent vilket innebär 20 procent av priset på varan eller tjänsten. För till exempel livsmedel, restaurangtjänster eller hotell m.m. gäller 12 procent moms och för kultur, musik, vissa tjänster som reparation av cyklar, kläder eller skor är det istället 6 procent moms som är gällande. Påminnelse- och inkassoavgifter Det händer att kunder inte betalar en faktura i rätt tid vilket innebär ett ekonomiskt risktagande för företag. Kredittiden bestäms av företaget som säljer varan och vanligast är en betaltid om 30 dagar, även andra kredittider förekommer då egna överenskommelser är fullt möjligt. Har en kredittid gått ut och du inte fått betalt av din kund har du möjlighet att vidta åtgärder samt rätt till vissa lagstadgade avgifter. Förseningsavgift 450 kronor Påminnelseavgift 60 kronor Amorteringsplan Amorteringsavisering 60 kronor/avi Inkassoarvode 180 kronor Arvode betalningsföreläggande 380 kronor Ansökan betalningsföreläggande 300 kronor Arvode handräckning 420 kronor Ansökan handräckning 300 kronor Verkställighet 600 kronor/år Läs gärna vår artikel om hur länge man har på sig att bestrida en faktura här. Våra jurister är experter på företagande och företagsekonomi. Vi hjälper gärna till vid oklarheter eller frågor med anledning av ekonomi. Ta tillfället i akt och anmäl dig till vår halvdagsutbildning där du får fördjupade kunskaper och konkreta verktyg att hantera de ekonomiska risker just ditt företag skulle kunna stå inför.

  • Regelefterlevnad

    - därför är det så viktigt att ha koll på gällande lagar och regler! Regelefterlevnad är ett område som för många företagare kan te sig ganska ointressant och som ofta ses som svårt och komplicerat. Men det är ack så viktigt att ha koll på gällande lagar och föreskrifter. De flesta regelverk är i ständig förändring och det kan upplevas utmanade att själv hinna med att uppdatera alla de områden som verksamheten ska förhålla sig till. Vi hjälper Er! Regelefterlevnad, eller compliance som det också bruka kallas, innebär helt kort att företaget har koll på och efterlever regler, lagar eller befogenheter som gäller den egna branschen eller sektorn. Att som företag jobba proaktivt med regelefterlevnad innebär ett stöd i verksamheten och en större chans att identifiera potentiella risker. Ett företag som agerar medvetet och riskreducerande samt säkerställer att den tillståndspliktiga verksamheten bedrivs i enlighet med både externa och interna regelverk har goda förutsättningar för en hållbar och lönsam affärsverksamhet - med mindre risker. Inför årsskiftet sker en del förändringar som det som företagare kan vara bra att ha koll på. Vi presenterar ett urval förskrifter som börjar gälla per den 1 januari 2023 nedan. Ökat krav på säkerhetsdatablad Inför årsskiftet gäller flera förändringar inom området kemikaliesäkerhet vilket ställer krav om uppdaterade säkerhetsdatablad. Kraven avser främst en ökad informationsskyldighet. Rätt att kvarstå i anställning till 69 år Lagändringen innebär att en arbetstagare har rätt att vara kvar i anställning fram till utgången av den månad som han eller hon fyller 69 år. Det vill säga en höjning av pensionsåldern. Lagändringen påverkar även andra delar av anställningsförhållande såsom bland annat reglerna om uppsägningstid och företrädesrätt. Prisbasbeloppet höjs Prisbasbeloppet används inom socialförsäkringen och inom skattesystemet och påverkar bland annat garantipension eller sjuk- och föräldraförsäkringen. 2023 höjs prisbasbeloppet med 8,7 % från 48 300 kronor till 52 500 kronor och det förhöjda prisbasbeloppet från 49 300 kronor till 53 500 kronor. Sänkt drivmedelsskatt Energiskatten på bensin och diesel sänks tillfälligt med 80 öre per liter. Sänkningen innebär att priset inklusive moms sänks med 1 krona per liter i pump. Hur kan vi hjälpa Er? Vi på CvZ Juridik hjälper gärna till med de utmaningar som är specifika för just din bransch. Vi är experter på arbetsrätt, arbetsmiljö samt affärsjuridik och bistår med professionell rådgivning som är anpassad efter aktuell verksamhet. Med anledning av kravet om regelefterlevnad kan vi bland annat bistå med följande: Riskbedömningar och utredningar Utbildning och information om nya regelverk Upprätta policies och compliance-åtgärder Rådgivning Kontakta någon av våra jurister så hjälper vi Er!

  • Avtalsrörelsen 2023 - Märkets betydelse

    Arbetsgivare och fackförbund sätter ramarna Den svenska modellen innebär att det är arbetsgivare och fackförbund som gemensamt reglerar den svenska arbetsmarknaden. Det här sättet att reglera och styra över hanteringen av löner och anställningsvillkor är unikt för Sverige och det är således arbetsmarknadens parter som regelbundet samarbetar och förhandlar fram de aktuella villkor som ska gälla för arbetsmarknaden. När en gällande kollektivavtalsperiod går mot sitt slut börjar en ny avtalsrörelse med syfte att skapa goda förutsättningar för nya avtal innan de gamla avtalen upphör att gälla. Under hela avtalsrörelsen pågår därför förhandlingar om nya kollektivavtal parallellt och det är fackförbunden och arbetsgivarorganisationer för respektive branscher som förhandlar om vilka löner och villkor som ska gälla för respektive bransch arbetsplatser. Industriförbunden sätter märket I skrivande stund är årets avtalsrörelse i full gång och kollektivavtal för respektive branscher förhandlas. Sedan 1997 är det industrisektorn som är normgivande eftersom det är den bransch som, internationellt sett, är mest konkurrensutsatt. När det är dags att förhandla nya kollektivavtal är det därför industrisektorn i Sverige som är först ut. Man brukar säga att det är industrin som sätter märket för löneutvecklingen för alla branscher vilket innebär att det är industriavtalen man sedan utgår från i övriga avtalsförhandlingar. Märket är således ett verktyg för en stabil och rimlig löneutveckling samt används som ett riktmärke för alla branscher i Sverige. Kommande periods löneutveckling Under slutet av oktober presenterade de fem facken inom industrin, IF Metall, GS, Livs, Sveriges ingenjörer och Unionen, sina krav i avtalsrörelsen 2023 vilket innebär att arbetet med Sveriges löneutveckling i övriga branscher påbörjats. De fem facken kräver löneökningar om 4,4 procent. Därutöver vill de även se en särskild satsning på avtalens lägsta löner, vilka i ett ettårigt avtal ska öka med 1 600 kronor i månaden. Facken vill även se att mer pengar betalas in till arbetarnas deltidspension och tjänstemännens så kallade flexpension. Kostanden ska rymmas inom de redan satta 4,4 procenten. Lönerna i Sverige har under de sista avtalsrörelserna stigit med omkring 2,5 procent vilket innebär att årets löneökningstakt påtagligt avviker från tidigare år. Industrifacken motiverar den högre löneökningstakten med att svensk industri går bra. De senaste åren har svensk industri ökat sina marknadsandelar utomlands, produktiviteten har utvecklats, investeringarna är stora och arbetskraftskostnaderna har inte stigit mer än i andra länder. Industriföretagen gör stora vinster och ligger just nu långt över det historiska genomsnittet samtidigt som sysselsättningen i Sverige är hög. En sammantagen bild gör därför att lönerna bedöms kunna öka i snabbare takt än i tidigare avtalsrörelser. Vad kan vi vänta framöver? Det första budet rörande märket är lagt och striden om löneutvecklingen är i gång. Med anledning av att märket är normgivande kan Sveriges alla branscher nu vänta sig intensiva förhandlingar mellan fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna. Alla branscher ser olika ut och den goda utveckling som industrin för närvarande har och har haft kan inte riktigt sägas överensstämma med övriga branscher i Sverige. Vi befinner oss i en, minst sagt, turbulent och osäker tid med en framtid som kan te sig tämligen bekymmersam varför vi framöver kan förvänta oss att vissa branscher inte instämmer i att löneökningar enligt märket är rimligt. Har du frågor som är kopplade till kollektivavtal eller annan arbetsrättslig utmaning? Våra jurister hjälper Er gärna! Kontakta oss här.

  • Jul 2022 – moms och avdrag vid julgåvor och julbord till anställda samt representation till kunder

    Nu när julen står för dörren är det många företag som vill visa sin uppskattning till personalen för dess arbetsinsatser under det gångna året, genom att skänka julgåvor och ställa till med julfest. Det är också vanligt att företag bjuder viktiga kunder på julbord eller annan representation. Vi har med anledning av julgåvor, julbord eller annan representation sammanställt några av de viktigaste skattereglerna vilka kan vara bra att ha koll på inför årets sista månad. Julgåvor En arbetsgivare kan ge en skattefri julklapp till sin personal, om gåvan är av mindre värde. För att julgåvan ska anses vara av mindre värde ska marknadsvärdet inte överstiga 500 kronor inklusive mervärdesskatt (moms). Vidare ska gåvan ges till alla anställda eller i vart fall till en större grupp av anställda för att reglerna om skattefrihet ska vara gällande. Marknadsvärdet ska förstås innebära kostnaden som den anställda skulle ha betalat om denne själv hade köpt motsvarande vara eller tjänst. Vad som därutöver kan vara bra att känna till är att skattefriheten avser alla gåvor utom pengar, eller andra betalningsmedel såsom checkar, postväxlar eller presentkort som kan växlas mot pengar. Julfest Två gånger per år kan en arbetsgivare erbjuda julfest eller sommarfest vilka är avdragsgilla. Företaget har rätt att dra av momsen för mat och dryck upp till 300 kronor exklusive moms samt göra ett avdrag för kringkostnader som till exempel lokalhyra eller underhållning upp till 180 kronor exklusive moms per anställd. Därutöver har företaget rätt att göra avdrag för resekostnader och/eller en hotellnatt för en anställd som eventuellt skulle behöva resa till aktiviteten. Sammantaget kan alltså ett avdrag om upp till 480 kronor per anställd göras. Aktat ovan är det således viktigt att ha koll på att det inte är hela kostnaden för julbordet, julfesten eller annan personalfest som är avdragsgill. Julbord eller annan representation med kunder Reglerna kring representation kan upplevas snåriga. En prövning huruvida en representationsmiddag innebär en rätt att göra vissa avdrag behöver göras i varje enskilt fall. För att avdrag för moms ska aktualiseras måste kostnaden ha ett direkt samband med verksamheten samt att bolaget måste bedriva en momspliktig verksamhet. Vad som räknas som ett direkt samband med verksamheten är till exempel när representationen är en naturlig del av affärsförhandlingar i form av lunch, middag eller annan enklare förtäring. Om ett företag i samband med representation har kostnader för mat och dryck finns således möjlighet att göra momsavdrag. Beräkningen för vilket avdrag som kan göras är beroende på huruvida det serveras alkohol eller ej då momsen skiljer såg åt för mat och alkoholhaltig dryck, alternativt beräknas med hjälp av en schablon då det i måltiden ingår både mat och alkoholdryck. Läs mer här om hur du beräknar avdrag vid representation. Ovan information ska ses som allmän vägledning och ska således inte användas som fakta vid upprättande av bokföring. Varje enskilt fall och dess förutsättningar behöver utredas då det finns en mängd omständigheter, vilka kan påverka bestämmelserna, som bör beaktas. Värt att nämna är att de tillfälliga skattereglerna med anledning av corona är borttagna i år. Kontakta gärna någon av våra jurister vid frågor. Vi önskar er en riktigt GOD JUL!

  • Undantag från turordningen - De nya reglerna

    Sedan 1 oktober 2022 gäller den reformerade Lagen om anställningsskydd, LAS. En av de större förändringarna är regleringen i 22 § om turordning. I tidigare LAS fick företag med färre än tio anställda undanta två personer från turordningen. Nu har begränsningen om verksamheter med 10 anställda tagits bort och antalet personer som kan undantas har utökats till tre personer. Som huvudregel gäller principen om 'Sist in - först ut', och det är på den principen turordningen vilar. Det vill säga att den med kortare anställningstid ska sägas upp först. Det innebär att man vid en arbetsbristsituation innan man omplacerar eller säger upp personal ska upprätta en turordningslista och att det genom den listan bland annat kan utläsas vilka roller som finns i bolaget (eller inom aktuell driftsenhet) och hur lång anställningstid som vardera anställd har. Utifrån personernas kompetens och hur förändringarna i verksamheten väntas påverka bemanningen kan det konstateras vem eller vilka som påverkas av förändringen inom verksamheten och alltså ska omplaceras eller sägas upp. Vissa anställda undantas från turordningen. Det kan handla om ägare, deras närstående eller personer som har särskilt anställningsstöd. Bedömningen om hur turordningslistan påverkar utfallet av en omorganisation baseras på respektive anställds kompetens eller möjlighet att inom rimlig tid, ofta inom en period om några få månader, har möjlighet att skaffa sig tillräcklig kompetens för att då omplaceras till en annan roll - om den rollen som den anställde sedan tidigare innehar försvinner i och med omorganisationen. Finns det lediga roller i verksamheten kommer ingen arbetstagare sägas upp. Om personen vars tjänst tas bort i organisationsförändringen kan göra anspråk på en annan tjänst riskerar den som har den tjänsten att sägas upp istället. I och med förändringen i LAS kan alltså alla arbetsgivare välja att undanta tre personer som arbetsgivaren bedömer har en särskild betydelse för verksamheten. För att undvika missbruk av undantaget stipulerar regeln en karenstid om tre månader innan arbetsgivaren har rätt att på nytt nyttja möjligheten till undantag enligt 22 §. Undantag från dessa regler kan förekomma i kollektivavtal. Turordning vid uppsägning 22 § Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren iaktta följande turordningsregler. Innan turordningen fastställs får en arbetsgivare, oavsett antalet turordningskretsar, undanta högst tre arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Om ett sådant undantag har gjorts, får inga ytterligare undantag göras vid en uppsägning som sker inom tre månader efter att den första uppsägningen skett. Om arbetsgivaren har flera driftsenheter, fastställs en turordning för varje enhet för sig. Enbart den omständigheten att en arbetstagare har sin arbetsplats i sin bostad medför inte att den arbetsplatsen utgör en egen driftsenhet. Om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden av kollektivavtal, fastställs en särskild turordning för varje avtalsområde. Finns det i ett sådant fall flera driftsenheter på samma ort, ska det inom en arbetstagarorganisations avtalsområde fastställas en gemensam turordning för samtliga enheter på orten, om organisationen begär det senast vid förhandlingar enligt 29 §. Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Lag (2022:835).

  • Välkommen Caroline!

    Vi på CvZ Juridik är mycket glada över att få presentera en ny jurist till vår verksamhet – Caroline Svensson. Caroline är affärsjurist med särskilt intresse för arbetsrätt, avtalsrätt samt rättssociologi. Hon har lång erfarenhet inom arbetsrättens område där hon i alla situationer värnar upprätthållandet av goda relationer och affärsrelationer. Vidare uppskattar Caroline att ha många bollar i luften och det är få saker som stressar upp henne. Hon möter såväl utmaningar som klienter med nyfikenhet och ett leende. I vårt härliga team kommer Caroline främst att arbeta tillsammans med Alexander med allehanda juridiska frågor. Hon kommer även att samarbeta tillsammans med övriga på CvZ Juridik genom att utveckla och ta fram webinarium, kurser eller att driva övriga spännande projekt. Ni kan komma i kontakt med Caroline genom att ringa 076 – 885 88 88 eller skicka ett mail till caroline.svensson@cvz.se.

  • Kan det bli försent att bestrida en faktura?

    Vi får ofta frågor om felaktiga fakturor. Det kan finnas flera olika skäl till att man vill bestrida en faktura och det är många som undrar om finns någon gräns som innebär att man - när denna tidsgräns har passerats - inte längre har rätt att bestrida en faktura. Preskriptionslagen Huvudregeln är att det löper en tioårig preskriptionstid på fordringar mellan näringsidkare. Det innebär att man med giltig verkan kan skicka fakturor långt efter att fordran uppkom. Avtalsparter har en långtgående lojalitetsplikt gentemot varandra och ska agera lojalt, vilket innebär att även fakturor ska hanteras på ett för motparten förutsebart och korrekt sätt. Det är dock inget direkt lagbrott att vänta med att skicka fakturor på sina anspråk. När det gäller invändningar mot en fakturas belopp så ska dessa riktas i anslutning till att man tar emot fakturan. Även detta är ett utlopp av lojalitetsplikten - dvs. att agera på ett sätt som är förutsebart och rätt gentemot sin avtalsmotpart. Däremot så finns det alltså inget lagstadgat krav mot att bestrida inom någon viss tid, som skulle innebära att ens möjligheter att invända mot framställd faktura skulle inskränkas eller försvinna. Det som kan hända är att man genom sin passivitet, för tiden innan bestridandet, agerat på ett sätt som gjort att motparten trott att man accepterat fordran och dess storlek. Bundenhet genom passivitet är visserligen en undantagsregel, men kan inträffa. Då kan man argumentera för att en situation kan ha uppkommit som gör att man försuttit sin rätt att bestrida med rättslig verkan. Rättsverkningar av bestridande av fordran Även om man bör bestrida en inkorrekt faktura så fort som möjligt, kan man alltså som huvudregel med bindande verkan bestrida även efter att det gått en tid. För att ha grundad anledning att bestrida en faktura så måste man kunna presentera en rättslig grund. Exempel på sådan kan vara att det står fel summa på fakturan (avvikande från avtalat pris/felskrivning) eller att man reklamerat levererad vara eller tjänst och därför anser att man inte ska betala fullpris. Rättsverkningarna av att en faktura bestrids, är att aktörer som inkassobolag och Kronofogden inte kan hantera fordran - eftersom den genom bestridandet blivit "tvistig". För att man som fordringsägare då ska kunna få betalt för sina fakturor, måste man då vända sig till allmän domstol och stämma motparten på de pengar som man anser sig vara berättigad. Man kan sammanfatta det hela med att konstatera att det bästa är att försöka agera på det mest korrekta sättet - både som fakturaavsändare och mottagare. Skicka era fakturor i nära anslutning till avslutat arbete, och gör eventuella invändningar med rättsligt underbyggda argument till motparten i samband med att ni tar emot fakturan. På så sätt kan man direkt hantera frågetecken och också lösa dem på bästa sätt. Tveka inte att höra av er till oss om ni har några frågor!

  • Nya LAS - vad kan vi vänta oss?

    Under onsdagen den 8 juni röstade riksdagen ja till förslaget om lagändringar på arbetsrättens område till följd av de LAS-förhandlingar i syfte att modernisera arbetsrätten. Reglerna träder i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas från och med den första oktober 2022. Ändringarna ska bidra med större flexibilitet, en bättre omställningsförmåga samt öka tryggheten på arbetsmarknaden. Nya LAS innebär en rad reformer på den svenska arbetsmarknaden, reformer som både stärker arbetstagares ställning och skapar större flexibilitet för arbetsgivaren. Ändringarna för att reformera arbetsrätten innebär bland annat följande; Har du funderingar på hur nya LAS-reglerna påverkar er verksamhet? Vi erbjuder såväl kortare webbinarium som längre kurser inom ämnet. Kontakta oss så hjälper vi er vidare.

  • Nytt och förenklat reseavdrag

    Det nuvarande reseavdraget föreslås ersättas av en enklare och avståndsbaserad skattereduktion. Det nya reseavdraget föreslås vara färdmedelsneutralt och 260 000 fler personer väntas kunna ta del av skattelättnaden jämfört med dagens utformning av reseavdrag Drivmedelspriserna har stigit kraftigt under den senaste tiden samtidigt har reglerna och ersättningsnivåerna för resor till och från arbete varit i princip oförändrade de senaste åren. För många som bor i områden där man är beroende av bilen har ökningen av drivmedelspriserna slår extra hårt. Därför planeras dagens reseavdrag att ersättas med en skattereduktion som är avståndsbaserad och färdmedelsneutral, det innebär att det är avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse. – Det är den största reformeringen av reseavdraget på flera decennier som vi nu går fram med. Förslaget innebär att ett krångligt och omodernt system byts ut, och att ännu fler kommer kunna ta del av avdraget, säger finansminister Mikael Damberg. Enbart avstånd över en viss gräns ger rätt till skattereduktion. Då tillgången till kollektivtrafik ser olika ut beroende på var i landet du bor kommer avståndsgränsen reflektera detta. En högre avståndsgräns föreslås gälla i kommuner som definieras som storstadskommuner, medan avståndsgränsen är lägre utanför dessa områden. Omkring 1 160 000 personer beräknas kunna få skattereduktionen 2023, vilket är omkring 260 000 fler jämfört med dagens reseavdrag. De som gynnas mest är de som nyttjar relativt billiga färdmedel som kollektivtrafik och samåkning. Detta kan även leda till fler arbetsresor med kollektivtrafik vilket skulle minska utsläppen av växthusgaser. Regeringskansliet har skapat en bra och information faq för dom vanligaste frågorna som du hittar på denna sida >>

bottom of page